Kundreferenser
Lättarbetad visselblåsartjänst – Erfaren leverantör
Ett visselblåsarsystem med ett seriöst upplägg signalerar en vilja att ta tag i problem och långsiktigt bidra till tillit och högt i tak inom organisationen.
Med Lantero Visselblåsartjänst får ni en lösning som är användarvänlig och lever upp till alla krav kring anonymitet och sekretess men framför allt får ni tillgång till stöd och expertis för att ni ska kunna hantera alla de situationer som kan dyka upp.
Vår lösning passar er oavsett om ni vill hantera visselblåsningar själva eller om Lantero ska göra det åt er.


Anonymitet
Anonym rapportering är grunden i skyddet av visselblåsaren och en självklar del av ett seriöst visselblåsarsystem.
En extern lösning skapar trovärdighet i skyddet för individen, både uppgiftslämnaren och den som pekas ut. Att anonymiteten tas på allvar även vad gäller datalagring och hanteringsrutiner är också en bra grund för att anställda ska se det som meningsfullt att använda kanalen.

Personligt stöd
Med Lantero är du aldrig ensam. Vi hjälper er att starta och driva er visselblåsartjänst på ett tryggt och säkert sätt.
Det innebär att vi steg för steg hjälper er att få allt på plats för att säkerställa en lyckad lansering. Dessutom finns vi nära till hands för framtida frågor eller för att hjälpa nya handläggare.

Utredningskompetens
Ett bra visselblåsarsystem kräver bra utredare som kan bedöma de ärenden som kommer in. Att ha rätt kompetens med ständig tillgänglighet internt är både en utmaning och en kostnad.
Lantero erbjuder tillgång till specialiserad kompetens i form av oberoende advokater. Det gör att ni kan hålla en hög kvalitet på utredningarna och få snabb tillgång till kompetens när ni behöver.
Vill du veta mer om visselblåsning?
Om visselblåsning – för arbetsgivaren
Vad menas med visselblåsning enligt lagen? Vad borde man som arbetsgivare tänka på?
Läs mer
Att visselblåsa – Vanliga frågor
Vad räknas som en visselblåsning? Vilket skydd har visselblåsaren?
Läs mer
Därför är visselblåsning viktigt
Klicka för att spela video
Vad tycker våra kunder?
Lantero är alltid lätta att få tag på när man har frågor kring ett ärende och jag gillar att vi alltid kan få stöd och att det finns någon att bolla sina tankar med.
Gabriella Demirci
Samordnare för visselblåsarfunktionen, Botkyrka kommunVi är mycket glada för den service som Lantero visat oss från första början och hela vägen via detaljer i visselblåsarprocessen och detaljfrågor rörande enskilda ärenden. Lantero är alltid tillgängliga och svarar snabbt, relevant och pedagogiskt, även på obekväma arbetstider, med stort kundfokuserat engagemang. Det gör det både tryggt och bekvämt för oss att ha detta stöd från Lantero.
Jakob Söderbaum
Dataskyddsombud, Huddinge kommunHela Lanteros upplägg känns seriöst och genomtänkt, det passar oss.
Monika Sundesson
HR-chef, BarncancerfondenRedan innan lagkravet hade vi tittat på möjligheterna att integrera det i vår uppförandekod. Vi tyckte Lantero var enkelt, tydligt och särskilt bra med en oberoende part som inte var kopplat till andra styrfunktioner eller samarbetspersoner inom företaget. Allt har fungerat smärtfritt och verktyget är enkelt att hantera om det kommer in ärenden.
Josefin Sollander
Chief Communications Officer, Soltech Energy Sweden ABJag uppskattar Lanteros omsorg och pragmatism.
Niklas Nordh
Chefsjurist, CabonlineLanteros tjänst är den mest genomarbetade i branschen med genomgående hög kvalitet i alla led. Det var även mycket enkelt att implementera processen. Vi arbetar med rekrytering och konsulter inom ekonomi, såsom CFO, controllers och redovisningsekonomer och det förtroende som en oberoende visselblåsarkanal skapar blir till en fördel i relationen med kunder såväl som kandidater.
Peter Bergmark
VD, Vindex AB