Lättarbetad visselblåsartjänst – erfaren leverantör

Ett visselblåsarsystem med ett seriöst upplägg signalerar en vilja att ta tag i problem och kan långsiktigt bidra till tillit och högt i tak inom organisationen.

Vår lösning passar er oavsett om ni vill hantera visselblåsningar själva eller om Lantero ska göra det åt er.

Person typing on a laptop

Kundreferenser

Attendo logo
Barncancerfonden logo
Beans in Cup logo
Cabonline logo
Cancerfonden logo
Eletrikerna logo
Finansinspektionen logo
Gävle Kommun logo
Kjell & Company logo
Kommunal logo
Ljung & Sjöberg logo
Luleå Energi logo
Luleå Kommun logo
Nordic Wellness logo
Region Norrbotten logo
Sigtuna Kommun logo
Soltech logo
Trafikverket logo
Vesper Group logo
Attendo logo
Barncancerfonden logo
Beans in Cup logo
Cabonline logo
Cancerfonden logo
Eletrikerna logo
Finansinspektionen logo
Gävle Kommun logo
Kjell & Company logo
Kommunal logo
Ljung & Sjöberg logo
Luleå Energi logo
Luleå Kommun logo
Nordic Wellness logo
Region Norrbotten logo
Sigtuna Kommun logo
Soltech logo
Trafikverket logo
Vesper Group logo
Image for Anonymitet

Anonymitet

Anonym rapportering är grunden i skyddet av visselblåsaren och en självklar del av ett seriöst visselblåsarsystem.

En extern lösning skapar trovärdighet i skyddet för individen, både uppgiftslämnaren och den som pekas ut. Att anonymiteten tas på allvar även vad gäller datalagring och hanteringsrutiner är också en bra grund för att anställda ska se det som meningsfullt att använda kanalen.

Image for Personligt stöd

Personligt stöd

Med Lantero är du aldrig ensam. Vi hjälper er att starta och driva er visselblåsartjänst på ett tryggt och säkert sätt.

Det innebär att vi steg för steg hjälper er att få allt på plats för att säkerställa en lyckad lansering. Dessutom finns vi nära till hands för framtida frågor eller för att hjälpa nya handläggare.

Image for Utredningskompetens

Utredningskompetens

Ett bra visselblåsarsystem kräver bra utredare som kan bedöma de ärenden som kommer in. Att ha rätt kompetens med ständig tillgänglighet internt är både en utmaning och en kostnad.

Lantero erbjuder tillgång till specialiserad kompetens i form av oberoende advokater. Det gör att ni kan hålla en hög kvalitet på utredningarna och få snabb tillgång till kompetens när ni behöver.

Därför är visselblåsning viktigt

Klicka för att spela video

Blogginlägg

blog image

15 februari 2024

Korruptionsindex 2023

Varje år tar Transparency International fram siffror om den upplevda korruptionen i världen, Corruption Perceptions Index (CPI)(Korruptionsindex 2023). I siffrorna för 2023 syns en fortsatt och oroande negativ trend för Sverige. Indexet mäter upplevd korruption i offentlig sektor i 180 länder och baseras på en sammanvägning av 13 källor med data från oberoende institutioner som specialiserat sig på analys av samhällsstyrning, affärsklimat och landsrisker. Det gör att informationen ska förstås som en spegling av den faktiska korruptionen genom en allmän uppfattning av läget. Siffrorna kan förutsättas vara en rimlig uppskattning av faktiska förhållanden, men ännu mer ett användbart verktyg för trender per land eller region. Sveriges trend har under många år varit negativ och efter att ha tappat sju poäng sedan 2015 noteras en ny lägsta nivå med 82 poäng på en skala till 100. Rankingen är tydligt lägre än de nordiska grannarna Danmark (90 poäng), Finland (87 poäng) och Norge (84 poäng), men fortfarande en bit högre än Island (72 poäng). Från Transparency International Sveriges sida efterlyser man ett samlat och systematiskt grepp om arbetet mot korruption och otillåten påverkan, på ett sätt som innefattar både privat och offentlig sektor. Vidare efterfrågan de den straffrättsliga utredning av bland annat korruptionsbrotten som regeringen aviserat sedan över ett år. Transparency International Sverige är själva beredda att aktivt bidra till utformningen av en handlingsplan på området, men konstaterar att de förslag man lade i samband med den förra nationella handlingsplanen fortfarande är aktuella tre år senare. Att det förhåller sig så är möjligen inte så förvånande då korruptionen i ett samhälle hänger nära samman med en lång rad faktorer och samhällsutvecklingen i bredare bemärkelse. Korruptionen hänger samman med demografi, transfereringssystem, tillitsnivå i samhället och en lång rad andra kulturella faktorer och mer eller mindre tydliga incitamentsstrukturer. Det politiska arbetet mot korruptionen är därför en uppgift som kräver långtgående insatser på många plan för att bli effektivt. Och det krävs vanligen långa tidsperioder.
blog image

12 februari 2024

BankID säker start

BankID är en metod som används brett i Sverige för säker inloggning. Metoden åtnjuter stort förtroende och används i allt ifrån inloggning på myndigheters webbplatser till handläggarinloggning för Lanteros visselblåsartjänst. Under våren kommer säkerheten att förbättras med den uppgradering som kallas "BankID säker start". Bakgrunden är att det har förekommit bedrägerier där bedragare har lurat användare att genomföra autentisering av bedrägliga aktiviteter på distans. Från den 1 maj 2024 kommer därför så kallad ”säker start” att vara obligatoriskt för BankID-inloggning och -autentisering. Dock med vissa undantag. (BankID säker start har redan implementerats i Lanteros tjänst.) Den viktigaste förändringen blir att man tar bort möjligheten att initiera autentisering med personnummer. Den möjligheten har varit ett enkelt sätt för bedragare att i sittande telefonsamtal kunna sätta igång användarens BankID-tjänst, vilket för individen lätt uppfattas som en bekräftelse på transaktionens legitimitet. Eftersom personnummer är offentliga och relativt lätta att få tag på har det blivit ett vanligt sätt för bedragare att komma åt e-tjänster av olika slag.
Förändringar med ”säker start” syftar bland annat till att kundens BankID ska befinna sig på samma plats som den enhet e-tjänsten besöks på. För att uppnå det etableras två separata metoder: Rörlig QR-kod och autostart för BankID på samma enhet. Med QR-kod blir det enkelt för användaren att skanna koden på datorn med sin mobiltelefon. Att QR-koden är rörlig innebär att den regelbundet ändrar utseende, vilket gör det svårare för någon som sitter på distans att ta del av ett foto eller en skärmdump för inloggning. Sammantaget blir det relativt svårt att logga in med BankID och den ifrågavarande e-tjänsten på olika platser. Samtidigt blir inloggningen fortsatt enkel för den som loggar in med hjälp av Mobilt BankID på sin mobiltelefon. För den som vill logga in på en tjänst från samma enhet där man har BankID – typiskt sätt inloggningar på e-tjänster via mobilen – så uppnås en ökad trygghet med ”autostart”. BankID-appen direktstartas då utan mellansteg på den enhet där inloggningen sker. Med upplägget blir kundupplevelsen enkel och smidig, samtidigt som säkerheten ökar då man minskar risken att bedragare kan utnyttja mellansteget i inloggningen.
blog image

18 januari 2024

Felaktiga rapporteringar – problem och missuppfattningar

Visselblåsartjänster har under de gångna åren gått från ett verktyg hos vissa större eller särskilt engagerade företag till en lagstadgad självklarhet. När kanalerna plötsligt förekommer brett i näringslivet, bland myndigheter och organisationer, framträder också nya mönster kopplat till problem och utmaningar. Ett tema som tidvis diskuteras är felaktiga rapporteringar och vilka effekter det kan få. Specifikt uttrycks ibland en oro för hur verksamheten kan skadas av anmälningar som antingen inte formellt sett är visselblåsarärenden eller ärenden som rapporteras i ond tro, det vill säga medvetet felaktiga rapporteringar. Oron rör risken för att man som chef eller anställd inte ska våga göra sitt jobb eller fatta beslut som kan uppfattas som tuffa. Farhågan är då att man som chef ska stå rättslös inför anklagelser som i vissa fall dessutom kan vara påhittade. Det är förstås önskvärt att problem i första hand diskuteras öppet. Men så länge det finns en vilja eller benägenhet att rapportera anonymt så får man anta att en sådan rapporteringsväg är en kompletterande möjlighet som har någon typ av värde. Man kan betrakta det som ett problem att anställda vill rapportera anonymt, men lösningen är då snarast ett långsiktigt förtroendebyggande genom seriös hantering av problem. Inte att ta bort möjligheten att rapportera anonymt. Att en chef skulle stå rättslös inför grundlösa anklagelser förutsätter en i grunden oprofessionell hantering av visselblåsarärenden och att man saknar professionell bemanning. Felaktiga rapporteringar ska förstås bedömas på sina meriter och antingen hänvisas till rätt instans eller avskrivas i de fall då uppgifterna är ofullständiga eller anklagelserna inte går att belägga. Bedömningen av visselblåsarärenden bör alltid ske i en begränsad krets av professionella individer, med gott omdöme och ett högt förtroende bland kollegorna. Vissa kritiserar visselblåsarkanaler för att vara ännu ett verktyg för skvaller och smutskastning, exempelvis i en artikel i tidningen Chef nyligen. Men i en organisation där omdömesgilla individer bedömer ärenden på deras faktiska meriter, kommer visselblåsarkanalen att bli en tämligen oattraktiv kanal för att sprida grundlösa anklagelser och göra felaktiga rapporteringar. Problemet är troligen ofta just att det saknas professionell bemanning av visselblåsarprocesserna. I många av de mindre organisationer som numera måste ha visselblåsarsystem saknas relevanta resurser internt. Ofta betraktar man nya pålagor som något som ska hanteras så snabbt och enkelt som möjligt, med följden att kanalen i praktiken fungerar sämre än den hade behövt och kanske till och med bidrar till en sämre organisationskultur snarare än en bättre. Ofta kan mycket av jobbet hanteras internt även i små organisationer, men det finns goda skäl att ha uppbackning från någon med erfarenhet kring hur man bedömer och hanterar ärenden, hur lagstiftning och praxis ser ut, hur rutiner kan upprättas för att styra missriktade ärenden rätt, eller hur man hanterar korrespondens med och återkoppling till en visselblåsare för att bygga en stark organisationskultur och etablera en långsiktig trovärdighet i visselblåsarkanalen.

Vad tycker våra kunder?

Lantero är alltid lätta att få tag på när man har frågor kring ett ärende och jag gillar att vi alltid kan få stöd och att det finns någon att bolla sina tankar med.

Gabriella Demirci

Samordnare för visselblåsarfunktionen, Botkyrka kommun
Vi är mycket glada för den service som Lantero visat oss från första början och hela vägen via detaljer i visselblåsarprocessen och detaljfrågor rörande enskilda ärenden. Lantero är alltid tillgängliga och svarar snabbt, relevant och pedagogiskt, även på obekväma arbetstider, med stort kundfokuserat engagemang. Det gör det både tryggt och bekvämt för oss att ha detta stöd från Lantero.

Jakob Söderbaum

Dataskyddsombud, Huddinge kommun
Hela Lanteros upplägg känns seriöst och genomtänkt, det passar oss.

Monika Sundesson

HR-chef, Barncancerfonden
Redan innan lagkravet hade vi tittat på möjligheterna att integrera det i vår uppförandekod. Vi tyckte Lantero var enkelt, tydligt och särskilt bra med en oberoende part som inte var kopplat till andra styrfunktioner eller samarbetspersoner inom företaget. Allt har fungerat smärtfritt och verktyget är enkelt att hantera om det kommer in ärenden.

Josefin Sollander

Chief Communications Officer, Soltech Energy Sweden AB
Jag uppskattar Lanteros omsorg och pragmatism.

Niklas Nordh

Chefsjurist, Cabonline
Lanteros tjänst är den mest genomarbetade i branschen med genomgående hög kvalitet i alla led. Det var även mycket enkelt att implementera processen. Vi arbetar med rekrytering och konsulter inom ekonomi, såsom CFO, controllers och redovisningsekonomer och det förtroende som en oberoende visselblåsarkanal skapar blir till en fördel i relationen med kunder såväl som kandidater.

Peter Bergmark

VD, Vindex AB

Hitta lösningen för er!

Se alternativ

Frågor? Kontakta oss