Tillbaka till bloggen
blog image

Lantero stöttar kommuner inom välfärdsbrottslighet

Publicerad: 11 december 2024

Lantero lanserar FraudFinder, ett nytt verktyg för kommuners arbete mot välfärdsbrottslighet och bedrägerier. Tjänsten har utarbetats i samverkan med dussintalet kommuner under det gångna året och kommer att drivas som ett successivt expanderande pilotprojekt under Q1 2025.

De senaste åren har inneburit en betydande ökning av mängden välfärdsbrott och bedrägerier inom kommuner och offentlig sektor i stort. Lantero samverkar sedan länge med kommuner i arbetet avseende deras arbete mot olika typer av missförhållanden och har sett betydande behov av stödverktyg för att hålla samman arbetet, skapa överblick och sprida de goda exemplen.

"Allt handlar om välfärdsbrottslighet"

– Min framtidsspaning är att nästan allt kommer att handla om välfärdsbrott i 2025, säger Linda Johansson, samordnare mot välfärdsbrottslighet i Sundsvalls kommun.

Bilden speglas i inställningen från många kommuner och för närvarande rekryteras för fullt inom området.

– När kommuner inleder ett samlat arbete mot välfärdsbrottslighet är det vanligt att man engagerar de stora konsulthusen för en inledande analys. Vi ser hur i stort sett samma leverans skickas till kommun efter kommun, med samma slutsatser, säger Andreas Wahlström på Lantero. Vår slutsats är dels att kommunsektorn betalar många gånger om för samma arbete och att en del arbete egentligen skulle kunna påbörjas utan att gå omvägen via de här analyserna.

Ensamma samordnare

Den praktiska verkligheten i många mindre kommuner är att en ensam handläggare förväntas hålla ihop allt arbete inom välfärdsbrottslighet och bedrägerier, inte sällan på en halvtid. Har man väl inlett ett analysprojekt med en större konsultbyrå så blir man lätt beroende, både i arbetet med samordningen och i genomförandet av de enskilda aktiviteterna. FraudFinder blir ett sätt att ge samordnaren bättre kontroll, verktyg att göra rimliga prioriteringar och förutsättningar att påbörja arbetet.

– En handläggare på en mindre kommun har långt större förutsättningar att driva arbetet med ett vettigt metodstöd. Om man har exempel från andra kommuner, underlag och mallar så får man snabbt ordning på mycket av arbetet, säger Andreas Wahlström. Man kan ha stor hjälp av specialister på andra kommuner. Sedan kan det alltid finnas områden där det ändå blir aktuellt att ta in extern konsulthjälp för olika punktinsatser.

Förutom analyser och praktiska insatser betonar FraudFinder också möjligheten att följa arbetet, se framdriften genom självskattningar och bedömningar. Tanken är både att sätta former för avrapportering mot överordnade, få en strukturerad uppföljning och hjälp att prioritera resurserna framåt.

Stort intresse

Initialt har intresset varit stort. Engagemanget i att dela bra erfarenheter och material, samt att ta del i utformningen av verktyget har enligt Andreas Wahlström varit över all förväntan.

– Vi har kontakt med många väldigt duktiga handläggare ute i kommunerna. Att samla allas erfarenheter och göra det möjligt att dela dem mellan kommunerna är verkligen ett uppskattat koncept. Specialisterna är hjältar som behöver synliggöras för varandra.