Tillbaka till bloggen
blog image

Att tänka på som ny visselblåsarhandläggare

Publicerad: 25 november 2025

Nedan följer en något redigerad version av den intervju vi genomförde med Sara Johansson, som arbetar med visselblåsarbedömningar på Lantero. Vi frågade henne om vad man behöver tänka på som handläggare när man börjar hantera visselblåsarärenden. Vilken typ av situationer man kan hamna i och typiska fallgropar.

Intervjuare: När man kommer in som ny handläggare i en kommun och börjar jobba med visselblåsarfunktionen, vad ska man tänka på eller vad ska man förvänta sig?

Sara Johansson: Man kommer behöva hitta ett sätt att skilja agnarna från vetet, eftersom det kommer väldigt många anmälningar som normalt sett inte är visselblåsarärenden. Det kan handla om att en medarbetare har bekymmer med sin chef, synpunkter på effektiviseringar eller synpunkter på hur saker är organiserade. Det är typiskt sett inte visselblåsarärenden.

Sen finns det ärenden där det faktiskt finns något att titta på. Då behöver du dels fastställa att personen som anmäler tillhör den skyddade kretsen i lagstiftningen, och dels att anmälan rör ett missförhållande av allmänintresse. Det kan handla om tecken på korruption, allvarliga jäv eller tveksamma anställningar som gjorts utan att de annonserats. I vissa verksamheter kan det också finnas risker för patientsäkerheten eller samarbetssvårigheter i kritiska verksamheter. Det gäller att hitta ett sätt att skilja ut de här ärendena.

Intervjuare: Det är mycket lagstiftning som ligger under det här och som man behöver göra bedömningar utifrån. Och i många lägen är det ganska glest mellan ärendena – särskilt i en mindre organisation eller kommun. Hur ska man tänka kring att hålla sig ajour med alla de här frågeställningarna?

Sara Johansson: En utmaning är att det inte kommer speciellt många avgöranden från domstol. Det finns alltså inte mycket praxis att luta sig emot. Min rekommendation är därför att läsa allt som kommer ut. Att följa relevanta konton på LinkedIn – till exempel vårt – och hålla sig uppdaterad på nyhetsrapporteringen kring området.

Samtidigt behöver man ha klart för sig att det finns en tydlig ordning för att hantera de här ärendena; det ska vara ett missförhållande, och det ska röra en krets som betecknas som allmänheten.

Intervjuare: Och om man har frågor?

Sara Johansson: Då kontaktar man Lantero.

Intervjuare: Har du något exempel på en situation som kan dyka upp och som många handläggare kommer att möta när de börjar arbeta med det här?

Sara Johansson: Vill du ha ett exempel på ett ärende som inte är ett visselblåsarärende? För det vanligaste är att det inte är det.

Intervjuare: Ja, beskriv ett sådant ärende.

Sara Johansson: Det vanligaste är något i stil med: “Hej, ni måste göra någonting. Vi orkar inte längre. Vi har en chef som är totalt urspårad.” Sedan följer en lång beskrivning av hur saker inte fungerar. Det är det absolut vanligaste.

Intervjuare: Och vilket är ditt råd till kunden i det läget?

Sara Johansson: Då är mitt råd att förklara att det här inte är ett allvarligt missförhållande enligt lagen, utan något som behöver hanteras i en annan ordning. Ofta lyfter man det som ett tips i organisationen – att titta närmare på hur verksamheten fungerar, snarare än att hantera det som ett visselblåsarärende.

Intervjuare: Är det så att ni har fler tankar eller funderingar kring det här temat är ni varmt välkomna att höra av er till oss. Annars önskar vi er lycka till, och tack för att ni tittat.