15 februari 2024
Lättarbetad visselblåsartjänst – erfaren leverantör
Ett visselblåsarsystem med ett seriöst upplägg signalerar en vilja att ta tag i problem och kan långsiktigt bidra till tillit och högt i tak inom organisationen.
Vår lösning passar er oavsett om ni vill hantera visselblåsningar själva eller om Lantero ska göra det åt er.
Kundreferenser
Anonymitet
Anonym rapportering är grunden i skyddet av visselblåsaren och en självklar del av ett seriöst visselblåsarsystem.
En extern lösning skapar trovärdighet i skyddet för individen, både uppgiftslämnaren och den som pekas ut. Att anonymiteten tas på allvar även vad gäller datalagring och hanteringsrutiner är också en bra grund för att anställda ska se det som meningsfullt att använda kanalen.
Personligt stöd
Med Lantero är du aldrig ensam. Vi hjälper er att starta och driva er visselblåsartjänst på ett tryggt och säkert sätt.
Det innebär att vi steg för steg hjälper er att få allt på plats för att säkerställa en lyckad lansering. Dessutom finns vi nära till hands för framtida frågor eller för att hjälpa nya handläggare.
Utredningskompetens
Ett bra visselblåsarsystem kräver bra utredare som kan bedöma de ärenden som kommer in. Att ha rätt kompetens med ständig tillgänglighet internt är både en utmaning och en kostnad.
Lantero erbjuder tillgång till specialiserad kompetens i form av oberoende advokater. Det gör att ni kan hålla en hög kvalitet på utredningarna och få snabb tillgång till kompetens när ni behöver.
Därför är visselblåsning viktigt
Klicka för att spela video
Blogginlägg
12 februari 2024
BankID säker start
Förändringar med ”säker start” syftar bland annat till att kundens BankID ska befinna sig på samma plats som den enhet e-tjänsten besöks på. För att uppnå det etableras två separata metoder: Rörlig QR-kod och autostart för BankID på samma enhet. Med QR-kod blir det enkelt för användaren att skanna koden på datorn med sin mobiltelefon. Att QR-koden är rörlig innebär att den regelbundet ändrar utseende, vilket gör det svårare för någon som sitter på distans att ta del av ett foto eller en skärmdump för inloggning. Sammantaget blir det relativt svårt att logga in med BankID och den ifrågavarande e-tjänsten på olika platser. Samtidigt blir inloggningen fortsatt enkel för den som loggar in med hjälp av Mobilt BankID på sin mobiltelefon. För den som vill logga in på en tjänst från samma enhet där man har BankID – typiskt sätt inloggningar på e-tjänster via mobilen – så uppnås en ökad trygghet med ”autostart”. BankID-appen direktstartas då utan mellansteg på den enhet där inloggningen sker. Med upplägget blir kundupplevelsen enkel och smidig, samtidigt som säkerheten ökar då man minskar risken att bedragare kan utnyttja mellansteget i inloggningen.
18 januari 2024